Najnowsze komentarze
<brak komentarzy>
Ulubieni blogerzy
<brak ulubionych blogerów>
Moje miejsca
Moje linki
<brak wpisów>

25.12.2018 16:16

Elektryczny skuter Askoll - elektryczność we Włoskim wydaniu

Obszerny test włoskich skuterów elektrycznych Askoll - o wyglądzie, produkcji i przede wszystkim oszczędności. Zapraszam do lektury.

Askoll – włoska firma, która swoją przygodę zaczynała wiele lat temu produkując pompy do akwariów i silniczki do sprzętu RTV i AGD, a od 2014r. weszła odważnym krokiem na rynek ze skuterami oraz rowerami elektrycznymi. Wysokie słupki sprzedaży we Włoszech, a co za tym idzie chęć podboju rynku w Polsce skłoniły nas do przetestowania ich pojazdów. Czy 100% skutery elektryczne mają rację bytu w Polsce? Postanowiłem to sprawdzić wybierając się do głównej siedziby firmy Askoll.


Prima impressione czyli włoski look
Już na pierwszy rzut oka widzimy, że Włosi stworzyli coś całkowicie innego od konkurencji. Nie znajdziemy tutaj nawiązania do kultowej włoskiej Vespy czy japońskich skuterów. Askoll od podstaw stworzył coś nowego, coś niekonwencjonalnego, coś dla indywidualistów oraz osób, które chcą się wyróżniać z tłumu. O dziwo całe spasowanie plastikowych skuterów jest na bardzo dobrym poziomie, tak jak i ich wykończenie. Na próżno szukać nam tutaj niedoskonałości, raczej będziemy zadowoleni z włoskiej precyzji oraz dobrej jakości materiałów. Wygląd jest bardzo minimalistyczny, nie ma tutaj przesady, a wszystko sprawia wrażenie lekkości, i tak też jest, waga pojazdu bez ridera to 80kg. Jak skuter wygląda każdy widzi, mi jednak osobiście brakuje trochę pazura, trochę ostrzejszej linii, agresywniejszych kształtów, ale przecież gust jest jak d…, każdy ma swoją.. J

Prima giro – czas na jazdę
Przekręcam kluczyk, 3sekundy przytrzymuję starter i co? Prócz krótkiego sygnału i wyświetlających się danych na liczniku nie dzieje się kompletnie nic. Podobno już mogę jechać, a gdzie ryk silnika? Tutaj tego nie znajdziemy… Odkręcam gaz i faktycznie! Jadę! Bez żadnego dźwięku ruszyłem i zaczynam pokonywać pierwsze metry, które Askoll pokonuje trochę ospale. Powyżej 10km/h moc zmienia się naprawdę mocno i skuter zaczyna „odpychać  się”  już naprawdę przyjemnie. 16 calowe koła sprawiają, że elektryk prowadzi się bardzo przewidywalnie i dobrze wybiera nierówności. 190mm(50cm3) oraz 220mm(125cm3) tarcze hamulcowe naprawdę dobrze spełniają swoje zadanie w warunkach miejskich, a i również podczas nieco ostrzejszej jeździe po fabrycznym torze Askoll’a hamowały naprawdę dobrze. Motorek posiada również 3 tryby jazdy. Zaczynając od najsłabszego,  pośredniego  i najmocniejszego, które odpowiadają nie tylko za moc, ale również za ekonomię, a co za tym idzie, za pozostały zasięg dalszej jazdy. Fajne jest to, że tryby można zmieniać podczas jazdy. Kolejną fajną funkcją jest system hamowania „silnikiem” połączony z odzyskiwaniem energii, który również intuicyjnie możemy dowolnie włączać lub wyłączać guzikiem znajdującym się na lewej stronie kierownicy. Skutery prowadzą się naprawdę super, a nawet powiedziałbym, że z większą lekkością, względem spalinowej konkurencji. Niska waga, duże koła, wygodna pozycja za kierownicą sprawiają, że pokonywanie kilometrów w miejskiej dżungli będzie dla nas przyjemnością, a pewnie podczas jazdy, będą się czuły również osoby niższe czy kobiety. Prędkość maksymalna dla odpowiednio mniejszej pojemności to 45km/h i 66km/h dla większego brata. Dużo nie dużo, ale przecież nie o prędkość tutaj chodzi. Jazda, tutaj skutery Askoll’a zrobiły na mnie największe wrażenie.

Gadget e curiosità – dodatki
Tutaj Askoll naprawdę solidnie odrobił zadanie domowe, zaczynając od systemów opisanych już wyżej, które już robią pozytywne wrażenie.  Najlepszym rozwiązaniem zastosowanym w Askoll’u jest bateria. Nie chodzi tu o pojemność czy design, a raczej o niesamowicie praktyczne rozwiązanie, jakim jest możliwość wyjęcia baterii za rączkę, aby zabrać ją do biura czy szkoły celu naładowania. Rozwiązanie nie tylko genialne podczas wyjazdów na miasto, ale bardziej przydatne dla osób mieszkających w bloku. Skuter stoi, baterie ładują się w domu. Samo ładowanie trwa od 3 do 5 godzin i odbywa się ze zwykłego gniazdka 220V. Genialne, nieprawdaż? Kolejnym zaskoczeniem jest współpraca włoskiej firmy z GIVI, co sprawia, że do skutera możemy domówić sobie akcesoryjny kufer. Poza tym mnóstwo mniej i bardziej przydatnych gadżetów, zaczynając od małej lub dużej owiewki, blokady na koło, dodatkowego schowka czy kosza na zakupy. Ledowe światła? Oczywiście! O rzeczach takich jak gniazdo 12V czy uchwycie na torbę z zakupami nie wspominam, bo znajduję się już niemalże w każdym skuterze, niemniej jest to przydatne dla użytkownika, więc warto na to zwrócić uwagę. Owiewki, nie, już nie będę się rozpisywał o ich wyglądzie.. ale co w przypadku crasha? Zupełnie nic, każdą część owiewki możemy zamówić w dowolnym malowaniu, za naprawdę dobre pieniądze. Wysoka możliwość konfiguracji, doboru akcesoryjnych części, sprawia, że skuter możemy stworzyć idealnie pod siebie, według swoich potrzeb co naprawdę jest fajne, bo przecież w jednośladach każdy szuka czegoś innego i tutaj może to znaleźć.

Produzione- wizyta w fabryce
Nie znajdziemy tutaj ogromnej fabryki motocyklowej, raczej przypomina to rodzinną firmę z ciepłą atmosferą. Z linii produkcyjnej tygodniowo zjeżdża około 80 skuterów. W 2017r. firma Askoll sprzedała 6000 skuterów elektrycznych, a prognozy na bieżący rok to nawet podwojenie liczby z ubiegłego roku! Robi wrażenie, biorąc pod uwagę, że pojazdy elektryczne z Dueville powstają dopiero od 2014r. Na dzień dzisiejszy Askoll ma 214 dystrybutorów, a w tym 5 własnych sklepów. Produkcja od szkicu do gotowego skutera elektrycznego odbywa się tylko i wyłącznie w głównej siedzibie firmy w Dueville.

Soldi, soldi, soldi – oszczędność
No i czas przejść do tego, do czego skuter elektryczny został stworzony – do ogólnej oszczędność  względem spalinowej konkurencji. Askoll nie emituje spalin ani hałasu, przez co możemy nim wjechać w strefy ograniczonego ruchu, które są już w Krakowie czy Wrocławiu. Nie ma co rozpisywać się na temat wpływu na środowisko, bo każdy zdaję sobie z tego sprawę, że jest to ważne, a każdy elektryczny pojazd pozytywnie wpływa na środowisko. No tak, ale teraz wszyscy powiecie, że koszt zakupu jest wyższy. Zgadzam się i uważam, że brakuje w Polsce dofinansowań na zakupy elektrycznych pojazdów, ale już po roku, oczywiście statystycznie,  koszt zakupu skutera elektrycznego staję się mniejszy od  kosztu kupna skutera spalinowego i przejechaniu tego samego dystansu.  Później możemy liczyć już tylko oszczędności. Dla prostego uświadomienia kosztów- koszt przejechania 80km skuterem elektrycznym to 0,80zł, skuterem spalinowym 11zł. Kosztów ochrony środowiska nie da się policzyć, ale są równie ważne, a nawet  ważniejsze od oszczędności w portfelu.

Askoll ma w swojej ofercie skutery przeznaczone nie tylko dla użytkowników prywatnych, posiadają również motorki dla firm z różnym przeznaczeniem, m.in. dowozu jedzenia czy dostarczaniu listów. Konfiguracji jest mnóstwo więc  każdy znajdzie to, czego oczekuje od elektrycznego jednośladu. Skuter naprawdę zaskoczył mnie naprawdę bardzo pozytywnie i mocno zmienił moje zdanie na temat pojazdów elektrycznych. Fajne rozwiązania, niecodzienny wygląd, łatwe prowadzenie to mocne strony włoskiego skutera elektrycznego. Jednak nie ustrzegł się przed wadami, moc podczas startu skutera do 10km/h pozostawia wiele do życzenia, co może mocno denerwować podczas ruszania ze świateł. No i cena, jest niestety mocno włoska..

Askoll eS1 – jednoosobowy skuter o mocy 1500W, prędkość maksymalna to 45km/h, pojemność baterii 1050Wh, zasięg 50km,cena od 11 290zł.

Askoll eS2 – dwuosobowy skuter o mocy 3000W,prędkość maksymalna 45km/h, pojemność baterii 2100Wh, zasięg 80km, cena od 14 290zł.

Askoll eS3- dwuosobowy skuter o mocy 3000W, prędkość maksymalna 70km/h, pojemność baterii 2800Wh, zasięg 96km, cena od 16 790zł.

Więcej informacji na oficjalnej stronie Polskiego dystrybutora - https://www.velomotors.pl/

Komentarze : 0
<ten wpis nie był jeszcze komentowany>
  • Dodaj komentarz
FotoBlog
Galeria:
Skuter elektryczny ASKOLL
[zdjęć: 4]

Archiwum

Kategorie